news

Proaktiv service ger fullt fokus på lönsamhet

02 mar 2016

Proaktiv serviceplanering låter kanske lite byråkratiskt, men för Dan Johansson på Ängö Schakt betyder det i praktiken en enklare vardag och möjlighet att fokusera på jobbet.
– Swecons serviceavtal är värt varenda krona. Och nu när de ringer direkt till varje maskinist och bokar service, är det ännu bättre och smidigare.

Att teckna serviceavtal med Swecon har många fördelar, men framför allt rätt utförd service av professionella servicetekniker som ger maximal drifttid på maskinen, ökad produktivitet och högre andrahandsvärde.

Sedan en tid har dessutom tjänsten vässats till vad som kallas proaktiv serviceplanering. Genom att aktivera CareTrack, som finns i Volvos nyare maskiner, kan Swecon läsa av maskinens status och när det är dags för service. Swecon kontaktar kunden några veckor i förväg och bokar in en lämplig tid, samtidigt tar man upp eventuella felkoder som ska undersökas och kampanjer som gäller för den aktuella maskinen.

– Det fungerar väldigt bra. Jag har valt proaktiv serviceplanering på alla nyare maskiner, totalt ett 15-tal. Då slipper jag fundera och kan ägna mig åt andra saker, säger Dan Johansson.

Han startade Ängö Schakt AB 1984 och som många andra i hans ålder, 55 år, var hans första maskin en Åkerman som han fortfarande har en särskild relation till.

Volvo ett naturligt val

– Ja, det var en H9B och den var ju speciell. Men sedan var det naturligt att välja Volvo. I dag har bolaget ett 40-tal enheter och den övervägande delen är Volvo, säger Dan och fortsätter:

– Jag gjorde ju mig av med min H9B, men för några år sedan såg jag maskinen på ett jobb i Kungälv. Då högg det faktiskt till lite, även om dagens maskiner är så otroligt mycket bättre.

Ängö Schakt, som håller till i Varekil på Orust, har specialiserat sig på schaktarbeten i samband med bostadsprojekt. Sedan ett 15-tal år har man bland annat ett nära samarbete med Derome Mark & Bostad, men köper även mark och exploaterar i egen regi.

– Nu senast har vi byggt bostadsrätter i Brottkärr och några fristående villor på Tjörn och Koön.

Samarbetet med Swecon i Mölndal är av gammalt datum och ordentligt inarbetat.

– Vi får mycket bra support från Swecon, både av säljare och verkstaden. Verkstadschefen har väl varit med lika länge som jag och vi går bra ihop, skrattar Dan.

FAKTA: PROAKTIV SERVICE

  • Swecons serviceavtal finns i tre nivåer: vitt, blått eller guld. Du väljer själv vilken nivå som passar bäst och betalar ett fast överenskommet pris per månad eller kvartal eller efter utförd service (efterskott). På så sätt minimeras eller elimineras risken för oväntade och dyra reparationer.
  • Det går även att teckna servicetal på äldre Volvomaskiner. Grunden är ett standardavtal, men det går att skräddarsy efter kundens specifika behov.
  • Vid köp av ny maskin är grundutbudet i CareTrack fritt i sex år. Genom att aktivera CareTrack i maskinen, vilket inte kostar något, tar Swecon över planeringen av maskinens service och bokar in lämplig tidpunkt med kunden.

Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462