World of Volvo - nytt upplevelsecentrum i Göteborg

04 apr 2022

­­– Volvo har alltid hört samman med Hisingen och vårt nuvarande Volvo-museum har legat lite avsides och inte så tillgängligt längst väster ut på Hisingen. Frågan har därför väckts att etablera Volvos varumärke i centrala Göteborg på ett helt nytt sätt, berättar Magnus Wrahme, VD, World of Volvo. Idén växte fram till ett upplevelsecentrum. Vi letade efter en lämplig plats och hittade denna i linje söderut från Universum, Världskulturmuseet och Liseberg. Därefter kommer vi, World of Volvo. Vi såg direkt synergieffekterna som vi kan få av varandra i vad som kommer att bli Göteborgs nya evenemangsstråk.

Vi drar till Volvo

Tidigare låg på denna tomt Saabs växellådsfabrik som nu har rivits. Man etablerar sig på en del av platsen som är på 120 x 150 meter och innebär en yta som är nästan lika stor som Gamla Ullevi. Designen är spektakulär och då byggnaden ligger intill E6 kommer den att synas då den är på fem våningar. Genom att man satsar på mycket grönska och gröna ytor runt om byggnaden blir det en välkomnande oas som ska locka många besökare att både ta del av evenemangen men även att bara slå sig ner i det gröna.



– Vi vill att de som kommer till World of Volvo ska kunna ta del av det som vi erbjuder utan att betala. Det enda man ska behöva betala för är om man vill gå in och besöka utställningarna, våra restauranger eller speciella events och aktiviteter. I övrigt ska huset och parken var öppen för alla. Här ska man kunna mötas i restaurangen eller i bistron. Som student ska man kunna bestämma träff eller bara sitta och plugga i en trivsam miljö. ”Vi drar till Volvo” är vår önskan, säger Magnus Wrahme.

Internationellt starkt varumärke

Man lägger stor vikt vid hela miljön, som får en skandinavisk design med inspiration från Bohuslän, klippor och olika naturmaterial från Skandinavien. Parken kommer att ansluta till Göteborgs stads mark som ligger utmed Mölndalsån, därför är det viktigt att området uppfattas som publikt.

– När Volvo rört sig i andra länder har vi självklart pratat om Göteborg och nämnt både det ena och det andra som vi är stolta över och har mötts av ett trevligt nickande. Men, när vi nämnt att vi har ju också Volvo. Då blev det träff direkt, berättar Magnus Wrahme. Man blev mycket engagerad. Vi insåg att vi har ett fantastiskt varumärke som vi nog inte har profilerat tillräckligt och dragit nytta av, men det gör vi nu genom World of Volvo. Parallellt med bygget arbetar vi med hur vi ska programmera huset och vilket innehåll vi ska ha? Volvos fantastiska plats i den svenska historien är självklar, framtidens elektrifierade och självkörande bilar känns också självklart. Det ska alltid hända något här, nya utställningar och nya upplevelser. Konferenser och artistevenemang är ett viktigt komplement. Genom detta projekt kommer Volvo att synas mitt i centrala Göteborg.

Thomas Thompson representerar bägge Volvobolagen och är bygg-projektledare för World of Volvo samt även för P-garaget som också ingår i projektet.

– Jag har arbetat inom Volvo Cars i 20 år och är utlånad till detta projekt, berättar Thomas Thompson. Projektet blir en fortsättning på evenemangsstråket söderut där Universeum ligger närmast Korsvägen, därefter kommer Världskulturmuseet, Liseberg och sedan kommer vi. Det är för få p-platser i området vilket vi nu avhjälper i samarbete med Göteborgs Stad genom ett P-garage som ligger under World of Volvo med plats för 1 548 bilar. Det var den eminente danska arkitektbyrån Henning Larsens idé som också har ritat den fantastiska byggnaden; ett garage ska inte förstöra platsen, var arkitektens ord, det ska ligga under jord.

Ikonisk byggnad

Den runda huvudbyggnaden består helt av trä. Vecka 14 levereras de specialbeställda limträbalkarna från Österrike. Det är få företag i världen som klarar av att producera dessa komplexa och gigantiska limträbalkar. Det är en stor utmaning att få till huset med balkar som är 35 meter långa och 2 meter höga. Det är dessa som bär upp hela konstruktionen. Därpå 1kommer CLT, tjock plywood, som utgör taket och levereras från Grums i Värmland. Byggnaden smälter väl in i naturen genom allt trä och all grönska. Samtidigt som arkitekturen väcker en spännande nyfikenhet; vad finns här?

– Här kommer att finnas något för alla utöver det vanliga, lovar Magnus Wrahme och Thomas Thompson. Om man vill ska man kunna få sin bil levererad härifrån tillsammans med en upplevelse. Innehållet arbetar vi för fullt med för att göra huset levande med utställningar, artister, god mat, god personlig service och omtanke, som är ett av Volvos ledord. Här ska man kunna ordna konferenser och även fungera som ett komplement till övriga evenemang i Göteborg.

I december 2023 är det planlagt att World of Volvo får nycklarna till byggnaden för att fylla huset med all inredning, innehåll och upplevelser. Den stora invigningen kommer att ske i början av 2024; så håll utkik!


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462