Rekordvinst för Volvo Construction Equipment under andra kvartalet 2023

19 juli 2023

Försäljningen av maskiner och tjänster ökade på alla marknader utom Sydamerika och Asien, vilket resulterade i en global ökning med 12 % för andra kvartalet 2023. Detta trots att nettoorderingången minskade med 41 % på globala marknader, vilket speglar en svagare marknad i Kina, restriktiv orderingång i Nordamerika och försiktighet bland kunder och återförsäljare i Europa. Även leveranserna minskade med 24 %, främst som en konsekvens av lägre efterfrågan i Kina och en avmattning i Brasilien.

Även om försäljningen är fortsatt robust i Europa, Nordamerika och Afrika, finns det tecken på att efterfrågan försvagas på andra marknader på grund av den övergripande ekonomiska utvecklingen och stigande räntor, vilket kyler ner aktiviteten, särskilt med bostadsbyggande.

Stark lönsamhet för andra kvartalet 2023, demonstreras av en rekordvinstökning med 12 % till 28 999 Mkr (25 814 Mkr under andra kvartalet 2022). Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 7 %, varav försäljningen av maskiner ökade med 7 % och serviceförsäljningen med 4 %. Jämfört med samma period förra året beror ett högre rörelseresultat på 5 353 Mkr (3 568 Mkr under Q2 2022) till stor del på positiv varumärkes- och produktmix och prisrealisering, delvis uppvägt av minskade volymer och lägre produktionseffektivitet samt högre FoU- och försäljningskostnader.

Volvo CE upprätthåller solid tillväxt under utmanande ekonomiska tider samtidigt som de fortsätter att leda branschen med investeringar in i en mer hållbar framtid. Under andra kvartalet tillkännagav företaget inte bara skapandet av en ny dedikerad affärsenhet för att öka tillväxten över hela värdekedjan av dess utbud av kompakta lösningar utan också fortsätta sin globala utrullning av elektriska kompaktmaskiner, med lanseringsevenemang i Singapore och Tokyo.

Melker Jernberg, vd för Volvo CE, säger: "Vår förmåga att driva innovation i bygg- och anläggningsbranschen med lösningar för idag och imorgon, samtidigt som vi presterar bra med fortsatt finansiell tillväxt och förbättrad lönsamhet, kommer att säkerställa att vi leder vägen i många år framöver. Den ekonomiska utvecklingen kan ha en effekt på den totala marknaden för anläggningsmaskiner, men vi är fokuserade på att leda en hållbar och lönsam omvandling till gagn för våra kunder, våra aktieägare och samhället som helhet.”

Marknadsutveckling

Sammantaget fortsatte utvecklingen på större marknader utanför Kina att vara god under andra kvartalet, med en tillväxt på 9 % hittills i Nordamerika, tack vare stora infrastrukturinvesteringar och starkt kommersiellt byggande och stadiga framsteg i Europa (4 % ökning från början av kalenderåret), där marknadstillväxten har planat ut något i linje med svagare makroekonomiska utsikter, förhöjd inflation och högre räntor.

Den kinesiska marknaden fortsatte att ha en betydande negativ korrigering (en minskning med 40 % hittills i år) på grund av förköpseffekten relaterad till förändringen av utsläppsbestämmelserna i slutet av förra året, medan investeringsnivåerna i Sydamerika var fortsatt låga i Brasilien på grund av svagt företagsförtroende bland kunder, vilket ledde till en total nedgång på 24 % hittills i år. Utvecklingen i Asien utanför Kina var dock till stor del positiv på grund av tillväxten i Indien och Mellanöstern.

Även om Volvo CE har haft starka resultat detta kvartal, förväntas det att kostnadsinflation och ökade störningar i leveranskedjan kommer att leda till att branschen fortsätter att navigera efter utmanande ekonomiska utsikter under de kommande månaderna.

Tabell 1. Volvo Construction Equipment, nettoomsättning per marknadsområde, i miljoner svenska kronor (SEK).