Volvo Penta lanserar D17 - sin kraftfullaste generatormotor

21 feb. 2023

Volvo Penta har utökat sitt motorprogram för kraftgenerering med introduktionen av sin hittills kraftfullaste modell – D17. Den mycket bränslesnåla 17-liters Volvo Penta TWD1744GE genset-motorn kommer att stötta både industrikundernas nuvarande krav och deras framtida affärsbehov. Framöver kommer D17 – tillsammans med resten av elproduktionsprogrammet – att utvecklas för att göra det möjligt för kunder att gå över till betydligt lägre utsläpp genom att använda alternativa bränslen.

D17 erbjuder upp till 5 % mindre bränsleförbrukning per kWh än sitt syskon D16 med lägre slagvolym. Detta är till stor del resultatet av den senaste tidens utveckling inom förbränningsteknik, såsom moderniseringen av bränsleinsprutningssystemet med en common-rail-design. En viktig nyhet – som även kommer att göras tillgänglig för D16-modellen – är möjligheten till en viskös fläkt för att ytterligare minska buller och bränsleförbrukning.

Volvo Penta utnyttjade sin befintliga kraftgenereringsplattform med användandet av D16:s sexcylindriga inline-block som startpunkt för den nya designen, vilket säkerställer att D17:s grundläggande footprint förblir detsamma. Företagets ingenjörer utvecklade en motor med större borrhål som därigenom möjliggjorde den större volymen. Detta banade väg för en ökning på cirka 10 % av maximal standbyeffekt jämfört med TWD1645GE vid 1800 varv per minut.

"Att kombinera detta med sina tvåstegs turboladdare innebär att D17 kan ge mycket högre effekt från en mindre förpackning, jämförbart med större alternativ, samtidigt som den erbjuder den extra fördelen med mycket mer ekonomisk drift", säger Kristian Vekas, produktchef på Volvo Penta. "För att hitta något med likvärdig effekttäthet måste du se bortom bilbaserade konstruktioner - vilket med stor sannolikt ger högre kostnader."

Precis som fallet är med hela Volvo Pentas kraftgenereringssortiment, stöds D17 av Swecons omfattande rikstäckande nätverk av anläggningar för service, reservdelar och support.

Var redo

D17 är designad för att driva en mängd olika stand-by- och primära generatorinstallationer, och är med dubbla hastigheter (1500/1800 rpm) lämplig för ett brett spektrum av applikationer, framför allt där tillräcklig reservkraft måste finnas kontinuerligt tillgänglig. Liksom alla Volvo Pentas generatormotorer uppfyller den nya enheten därför den strängaste ISO8528 G3-standarden för lastacceptans, ett mått på hur snabbt den kan möta effektbehovet som svar på ett strömavbrott.

D17:s avgasutsläpp säkerställer överensstämmelse med UNECE REG 96 Steg 2 (motsvarande EU Steg II mobila terrängkrav) och den är certifierad för US EPA Tier2 Stationary Emergency, vilket gör att den kan användas för att leverera några timmars reservkraft i dessa starkt reglerade regioner.

"Våra kunder var avgörande för att inspirera till introduktionen av D17", tillägger Kristian. "Förutom att de ville ha extra kraft för att ge mer elektricitet, var de angelägna om att den skulle behålla likheten med D16 för sömlös integration."

Vägen till nettonoll

"Vi har använt vår D16-plattform och utnyttjat dess verkliga användning och tester inom hela Volvokoncernen", avslutar Hannes Norrgren, vd för Volvo Penta Industrial. "Vi tar vårt kraftgenereringserbjudande till nästa nivå genom att utöka utbudet samtidigt som vi utvecklar ny teknik för att uppnå nettoutsläpp i värdekedjan."

D17 visades för första gången den 7-9 mars 2023 i Volvo Pentas monter på Middle East Energy (MEE)-mässan i Dubai.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462