pressrelease

Carlos Guerrero, Swecons nye ekonomichef: "Det stora lilla företaget"

26 sep. 2024

Strax före semestern, i maj, började jag mitt nya jobb som ekonomichef på Swecon. Eftersom jag tidigare huvudsakligen jobbat inom energibranschen – Alstom, ABB och Hitachi Energy – har jag i början lagt mycket tid på att lära känna Swecon samt bygg- och anläggningsbranschen.

Mycket återstår att lära och förstå, men en sak förstod jag tidigt. Swecon är marknadsledande med många styrkor: kompetenta medarbetare, tradition, geografisk närvaro, komplett produktportfölj och starka ägare.

Läget är med andra ord mycket bra, men det betyder inte att vi kan slå oss till ro. Swecon jobbar exempelvis med Lean, ständiga förbättringar, och på alla nivåer kan man skruva på de interna processerna för att öka effektiviteten. Det är så vi skapar fortsatt lönsam tillväxt och möjlighet att ge ännu bättre service till våra kunder.

Men nu hänger inte allt på oss. Viktigare ändå är att våra kunder har de rätta förutsättningarna för sin verksamhet. Även om vi fortfarande befinner oss i en lågkonjunktur, så ser det faktiskt ut att ljusna av flera anledningar.

  • Lågkonjunktur till trots, så finns det positiva tecken på återhämtning som stigande löner och en starkare krona.
  • Inflationstakten förväntas sjunka och Riksbanken har påbörjat räntesänkningar från och med sommaren 2024. Detta kan minska kostnaderna för både Swecon och våra kunder.
  • Sverige har stora behov av infrastruktursatsningar inom energi och kommunikationer, samt den gröna omställningen i Norrland. Det leder till ökad efterfrågan och investeringsvilja.
  • Tidigare problem med leveranskedjor och komponentbrist verkar plana ut, vilket kan förbättra tillgången på nya maskiner och minska leveranstiderna.

Kort sagt, det ser bra ut för Swecon och våra kunder.

Förresten, det finns ytterligare en positiv faktor, som jag ser det. Swecon är ett stort företag, men bygger samtidigt verksamheten på ett stort lokalt självbestämmande. Jag brukar kalla Swecon för ”det stora lilla företaget”.

Att finnas nära kunderna, lyssna och förstå deras behov, är vår gemensamma framgångsfaktor



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462