pressrelease

Swecon visar Ammanns eldrivna tandemvält eARX 26-2 på Svenska Maskinmässan 2024

21 maj 2024

Frånvaron av en förbränningsmotor gör eARX 26-2 extremt tyst under drift. Ljudnivåerna som når förarplattformen är 46 % lägre än med en dieselversion. Det innovativa drivlinekonceptet eliminerar nästan alla hydrauliska komponenter. Maskinens miljöpåverkan minskar också – och de totala ägandekostnaderna reduceras avsevärt – genom att byta ut dieselmotorn och dess kylsystem.

Viktiga egenskaper, förutom den elektriska drivningen, är vältens design, valskonstruktion, förarplattform och motorrum.

Kraftfullt batteripaket


eARX 26-2 är utrustad med ett kraftfullt batteripaket med elmotorer för huvuddrift och vibrationskretsar. Borta är den konventionella dieselmotorn, den hydrostatiska drivningen och kylkretsarna.

Nyckeln är det avancerade 48-volts batteripaketet med en kapacitet på 600 Ah/31,5 kWh. Paketets LiFePO4-teknologi är unik eftersom varje intern battericell är skyddad av sig själv. Detta gör hela paketet flamsäkert, vilket ökar säkerheten.

Vältens teknologi ger utökad drift på en enda laddning. Beroende på arbetsplats och kraven på maskinen kan en eARX26-2 fungera i upp till 18 timmar utan att behöva laddas. Detta innebär att maskinen endast behöver laddas en gång per typisk arbetsdag, vanligtvis i slutet av arbetsskiftet (beroende på förhållanden på arbetsplatsen).

Alla elektriska driv- och vibrationsmotorer är utrustade med en regenereringsmekanism som standard. När maskinen stannar, eller när vibrationen stängs av, fortsätter elmotorerna att generera kraft – och skickar den till huvudbatteriet för att öka laddningen.

Maskinladdning

Batteriet kan laddas via regenereringsprocessen under maskindrift – eller med laddare när maskinen inte är igång.

Laddningen är snabb, enkel och kräver inga specialverktyg. Två laddningssystem finns tillgängliga:

  • Inbyggd laddare – 50 ampere laddningssystem med 12 timmars laddningstid (från 0% till 100 % batterikapacitet)
  • Extern laddare – 200 ampere laddningssystem med 3,5 timmars laddningstid (från 0% till 100 % batterikapacitet)

LiFePO4-batteriet kännetecknas av en lång livslängd och ett stort antal laddningscykler. Batteriet kommer sannolikt att hålla under maskinens livstid.

Föraren kan kontinuerligt övervaka batteriladdningsnivån. En automatisk varning skickas via multifunktionsdisplayen när laddningen sjunker till 10 %. Om nivån sjunker till 3 % kopplar systemet automatiskt ur vibratorn för att spara ström för maskinens transport till en närliggande laddningsplats.

Omgivande driftstemperaturer är en annan viktig fördel. Temperaturområdena är bredare än hos Li-ion-batterier och andra vanliga tekniker. LiFePO4-batterier kan fungera under fryspunkten – särskilt i intervallet -10°C – och upp till 60°C.

Unik prestanda


Den helt elektriska drivningen erbjuder den unika möjligheten till 100 % dragkraftskontroll. Ammann Traction Control (ATC) kan exakt fördela drivkraften till valsarna utan några fördröjningar eller förluster i kraftöverföringen, vilket gör detta till maskinen med den bästa backtagningsförmågan på marknaden.

Elektriska drivmotorer kräver mer utrymme än hydrostatiska motorer. Därför krävdes ett innovativt tillvägagångssätt för design av de vibrerande valsarna. Ammann utvecklade en patenterad lösning som gör det möjligt för drivmotorer att installeras inuti valsarna och inom eARX 26-2:s konstruktion. Det betyder att det inte finns några begränsningar för förarna när de arbetar nära hinder.

Elektriska drivmotorer ger också mer exakt kontroll till vibrationsenheten. Detta möjliggör frekvensstyrning som är unik för marknaden. Vibrationsinställningar kan justeras från 55 Hz till 66 Hz för högkvalitativ, effektiv komprimeringseffekt.

En viktig förbättring är att enkelt växla mellan körlägen, som nu kan justeras med en elektrisk kontroll. Körläget "Soft drive" möjliggör mjuka, stadiga justeringar av riktningsändringar – särskilt viktigt vid arbete på asfalt. Läget "Hard drive" svarar snabbt på riktningsändringar. En panikstopp-funktion gör att maskinen går ner på tomgång om föraren gör mycket plötsliga riktningsändringar eller kraftigt flyttar körspakens läge.

Förarkomfort

Förarplatsen överensstämmer med hela sortimentet av Ammanns lätta ramstyrda asfaltvältar. Detta inkluderar tekniska fördelar som förbättrar maskindriften, vilket resulterar i enklare kontroll, högre produktivitet och ökad förarkomfort.

Förarens plattform är isolerad med gummielement, vilket begränsar de vibrationer som når föraren. Avsaknaden av en förbränningsmotor minskar ytterligare vibrationer, vilket gör körningen mycket smidig under transport eller statisk användning.

Alla indikatorer och reglage är bekvämt placerade och synliga på instrumentbrädan och multifunktionsdisplayen. Föraren kan enkelt övervaka batteriladdning, belastning och återhämtning.

Passar många applikationer

Maskinen passar bra på ljudkänsliga arbetsplatser som trånga platser, stadskärnor och historiska områden och bostadsområden. eARX 26-2 passar även utmärkt för nattarbete.

Frånvaron av en dieselmotor och efterbehandlingssystem eliminerar avgasutsläpp. Därför kan maskinen arbeta inne i byggnader, tunnlar och andra underjordiska arbetsplatser.

Intuitiv kontroll och enkel drift är stora fördelar för dem som ger utbildning till slutanvändare, för dem som hyr en kort tid eller för mindre vana förare.

Användningen av endast 48 volt är en annan säkerhetsfunktion. Den låga spänningen minimerar risken för skador under drift och service.

Service och underhåll


Servicevänlighet, minskad stilleståndstid och total ägandekostnad är avgörande för lönsamheten.

eARX 26-2 är nästan underhållsfri, vilket avsevärt minskar den totala ägandekostnaden och förbättrar lönsamheten. Det finns ingen dieselmotor att underhålla – eller dieselpartikelfilter att oroa sig för. Vibrationssystemet och midjan är underhållsfria.

Alla vältar är utrustade med autodiagnostik som kommunicerar med Swecons servicetekniker.

Hållbarhet


Maskinen med nollutsläpp är en del av Ammanns eMission-initiativ, som minskar miljöpåverkan och förbättrar den ekonomiska effektiviteten.

Produkter i eMission-programmet representerar ett nytt kapitel inom hållbarhet hos Ammann, inklusive minskade halter av CO2 och ett mindre koldioxidavtryck. Detta blir allt viktigare i takt med att utsläppsreglerna blir strängare.

Kärnan i eMission är utvecklingen av en mycket innovativ kraftöverföringsstruktur. Den nya generationen av eMission-maskiner återspeglar också ett åtagande att minimera underhållet och den totala ägandekostnaden. Detta inkluderar att minska mängden vätskor som krävs och göra servicepunkter extremt tillgängliga.

Detta Ammann-åtagande – känt som ECOdrop – gör de senaste Ammann-produkterna betydligt mer miljövänliga.

ECOdrop kombineras med eMission för att producera maskiner som är unika när det gäller positiva miljöeffekter, vilket avsevärt minskar de totala kostnaderna för maskinägande på grund av:

  • Avsaknaden av en dieselmotor – inget återkommande byte av motorolja eller filter
  • Frånvaron av en efterbehandlingsstruktur för motorn (EGR, DOC, SCR, DPF) – ingen extra kostnad eller regelbundet underhåll
  • Eliminering av en DEF-tank – inga filter som ska bytas, tankar som ska rengöras eller vätskor som kan läcka
  • Uteslutning av ett kylsystem – ingen kylvätska att byta
  • Användningen av en underhållsfri midja och vibrationssystem – inget underhåll behövs under maskinens livslängd
  • Minskningen av hydraulolja till 4 liter – behövs bara för styrkretsen

Telematik

Ammann ServiceLink är en standardfunktion i eMission-maskiner. ServiceLink är en enkel och effektiv maskinparkshanteringsmetod för entreprenadmaskiner, som ger en omfattande kontroll av maskindata för kundflottor. Denna metod för självövervakning gör det enkelt att undvika dyra stillestånd, utvärderar parametrar och erbjuder intuitiv drift.

Ammann eARX 26-2 eldriven asfaltvält - tandemvält

Premiär hos Swecon

Swecons Road Team
visar Ammans väganläggningsmaskiner och lätt kompakteringsutrustning för första gången i Swecons monter Ö:11 på Svenska Maskinmässan på Solvalla den 30 maj till 1 juni 2024.



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462