Industrimotorer

D16

Volvo Pentas D16 industrimotor är en 6-cylindrig radmotor med 16.1 liters cylindervolym. Ett bränsleeffektivt och pålitligt kraftpaket.
  • Vevaxeleffekt
    585 kW
  • Vevaxeleffekt
    796 hp
  • Cylindervolym
    16.12 liter
  • Checkmark
    Vi kan hjälpa med finansiering
  • Checkmark
    Serviceavtal
  • Checkmark
    Anpassa efter dina behov
D16
Vevaxeleffekt 585 kW
Vevaxeleffekt 796 hp
Nominellt varvtal 1900 rpm
Topp vridmoment 3650 Nm
Max vridmoment 1200 varv/min
Bränsletyp Diesel
Cylindervolym 16.12 liter

Funktioner

  • Beprövad och okomplicerad design, byggd på Volvokoncernens teknik
  • Hög effekt och vridmoment även vid låga motorvarvtal
  • Lätt att underhålla, kompakt, enkel installation
  • Endast SCR
  • Brett utbud av tillvalsutrustning
  • Bränsleeffektivitet

    Bränsleeffektiviteten i världsklass hos D16-industrimotorn, i kombination med det tillförlitliga systemet för efterbehandling av avgaser (EATS), ger hög drifttid och lägre ägandekostnad.

  • Bränsleeffektiv offroad-motor

    För bättre bränsleeffektivitet har industrimotorn D16 ett tvåstegs turbosystem, ett common rail-bränslesystem och ett vattenkylt laddluftsystem. Tack vare lättillgängliga installationsanvisningar, ritningar och CAD-modeller är motorn och EATS enkla att installera och använda. Dessutom kan allt material som behövs för att installera motorn beställas som extrautrustning från Volvo Penta.

  • Pålitlig drifttid

    Den sexcylindriga D16-industrimotorn är utvecklad med ett common rail-system som ger en jämn drift med låg ljudnivå. Volvo Pentas långa erfarenhet av SCR-system och utveckling av basmotorer bidrar till att maximera motorns drifttid.

  • Hög prestanda

    Industrimotorn D16 levererar enastående vridmomentrespons med maximalt vridmoment tillgängligt, även vid låga varvtal, som fortsätter till nominell effekt. Kraft- och vridmomentlayouten säkerställer att motorn arbetar i ett brett varvtalsområde.

  • Steg 5

    Den valda motordesignen i kombination med optimerad SCR-teknik säkerställer att D16-industrimotorn uppfyller utsläppskraven i Steg V.