Stark debut för Swecon | Stark Future i Gotland Grand National

28 okt. 2024

Swecons målmedvetna satsning på hållbar motorsport tog ännu ett stort steg under Gotland Grand National i slutet av oktober. Tillsammans med Stark Future, världens ledande tillverkare av elmotorcyklar, bildade Swecon ett namnstarkt team bestående av polacken Taddy Blazusiak, svenske Eddie Karlsson och Anna Palander från Finland.

Alla tre körde den eldrivna motorcykeln Stark VARG, Taddy och Eddie i Elitklassen och Anna i motionsklassen för damer. 

Anna Palander - Swecon I Stark Future går i mål i Gotland Grand National
Anna Palander efter målgången i debuten i enduroklassikern med sin eldrivna Stark VARG.



Taddy och Eddie kom på 22:a respektive 24:a plats och Anna på 15:e plats – men då ska man betänka att det var premiär för teamet i Gotland Grand National och att elmotorcyklarna hade ett visst handikapp.

– Vi tvingades byta batteri oftare än de traditionella cyklarna tankade. Dessutom tog ett batteribyte betydligt längre tid än ett bränslestopp. Allt som allt är vi supernöjda med tävlingen och det vet jag att Stark Future också är, säger Fredrik Rigö och fortsätter.

– Det är högst troligt att vi återkommer på startlinjen nästa år – och kan vi kapa tiden för batteribytet under depåstoppen är vi med i matchen på allvar.

Swecon I Stark Future gör batteribyte under Gotland Grand National
Mekanikerna utför ett batteribyte på en av teamets Stark VARG i tankslingan.



Swecon var en påtaglig del av folkfesten i enduro som i år flyttats från Tofta skjutfält till Hedeby. Energieffektiva maskiner från Swecon fanns med vid etablering och genomförande av världens största endurotävling. Swecon var dessutom värd för stationen för batteribyte för de som körde den eldrivna klassen.

Segrare i herrarnas elitklass blev Max Ahlin från Falköpings MK. I damklassen vann norska Martine Hughes.

Swecon I Stark Futures monter och depå under Gotland Grand National 2024
Swecon I Stark Futures depåområde på partnerområdet i Hejdeby under Gotland Grand National.



Eddie Karlsson och Taddy Blazusiak vid starten av Gotland Grand National 2.0 2024
<
Eddie Karlsson och Taddy Blazusiaks inför den historiska starten i Gotland Grand National.

br>

Swecon I Stark Future tävlade på den eldrivna motorcykeln Stark VARG
Swecon I Stark Future hade en specialdesignad dekor för teamets Stark VARG-cyklar under GGN.



Taddy Blazusiak - Swecon I Stark Future på Gotland Grand National 2.0 2024
Världsstjärnan och sexfaldige endurovärldsmästaren Taddy Blazusiak efter målgång i Gotland Grand National.



Eddie Karlsson från Swecon I Stark Future vid starten av Gotland Grand National 2024
Den svenska stjärnan Eddie Karlsson från Swecon I Stark Future inför starten av GGN 2.0.



Swecon I Stark Futures depå och monter under Gotland Grand National
Swecon I Stark Future hade en välbesökt monter under GGN, där man visade eldrivna motorcyklar och minigrävare.




Om Swecon I Stark Future i Gotland Grand National 2.0

Swecon gick inför Gotland Grand National (GGN) 2024 samman med elmotorcykeltillverkaren Stark Future i en banbrytande satsning med ett eldrivet team i världens största endurotävling. Teamet ställde upp med tre förare med målsättningen att nå en topplacering i den klassiska tävlingen och samtidigt främja hållbarhet, jämställdhet och eldrift inom både anläggningsbranschen och motorsporten.


Om Stark Future

Stark Future
 är ett multinationellt företag, etablerat 2020 med svenska rötter och beläget i utkanten av Barcelona. Stark Future har byggt upp ett engagerat, passionerat och kunnigt team från gräddan av både motorcykel- och kraftelektronikindustrin. Företagets första modell ur ett ambitiöst program av nästa generationens elmotorcyklar, är den kraftfulla Stark VARG. Den 118 kg tunga motocrosscykeln på 80 hk är den första eldrivna motorcykeln med ledande prestanda inom sin kategori.

Om Gotland Grand National


Gotland Grand National 
är en av världens största endurotävlingar. Den kördes årligen på alla helgons dag från 1984, och sedan 2014 helgen innan. Tävlingsplatsen var tidigare Tofta skjutfält, men från och med 2024 körs den på ett område vid Hejdeby utanför Visby. Ursprungligen kördes tävlingen under svåra förhållanden, men på senare tid har tävlingen gjorts enklare för att fler ska kunna deltaga. GGN lockar cirka 3 000 förare från 15 länder och bildar tillsammans med Stångebroslaget och Ränneslättsloppet det som kallas en Svensk Enduroklassiker.

 

 

 



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

+46105563462