World RX bekräftar ändringar av tävlingsformatet inför 2023

16 dec. 2022

För det Swecon-supportade CE Dealer Team blir det ett antal förändringar i formatet till nästa säsong av FIA World Rallycross Championship. Tävlingshelgerna kommer att inledas med en fri träning – som ersätter årets shakedown – följt av officiell träning, ett varv av SuperPole shoot-out, fyra heat, två semifinaler och finalen. Vid double-header-evenemang kommer antalet heat att minskas till tre. Alla heat kommer även fortsättningsvis avgöras över fem varv.

Varje heat kommer att innehålla fem bilar som startar i linje med varandra, där resultaten av heat ett – baserat på total sluttid – bestämmer gridpositionerna för heat två. Därmed återgår man till det framgångsrika formatet som användes i rallycross-VM under säsongen 2014 till 2021. De fem snabbaste förarna från heat ett kommer att tävla i det första racet i heat två, där de långsammaste förarna tävlar i det sista racet i den omgången. De tävlande får inte längre välja gridposition fritt inför racen.

Samma procedur kommer att gälla för de återstående heaten, med skillnaden att både i heat tre och i heat fyra kommer de långsammaste förarna köra först.

I slutet av heaten kommer mästerskapspoäng att delas ut till de tre bästa förarna i rankingen – tre poäng för förstaplatsen, två för andra och en för tredje – vilket uppmuntrar förare att pressa så hårt som möjligt i ett tidigt skede av tävlingen, samtidigt som man får en "vinnaren tar allt"-känsla i finalen.

De tolv bästa förarna i rankingen kommer att kvalificera sig till semifinalerna – förutsatt att de har startat i minst 50 procent av heaten – samtidigt som det blir en återgång till att de sex bilarna arrangeras i tre rader omlott på startplattan.

Samma gridformation gäller i finalen, där semifinalvinnaren med den högsta rankingpoängen startar i pole position, följt av den andra semifinalvinnaren. Samma procedur kommer att användas för de andra- och tredjeplacerade konkurrenterna.

Efter finalen kommer mästerskapspoäng att delas ut ner till 15:e plats. De sex främsta placeringarna kommer att baseras på resultatet i finalen, följt av semifinalisterna som inte når finalen, vars slutliga placering avgörs med rangordningen som "tie-breaker". Alla återstående platser kommer att följa rankingen.

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till det nya helelektriska rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross ChampionshipTill årets säsong har Swecon tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner och branschpartners även gått in som partner till CE Dealer Team – en ny utmanare i det nya och helt elektriska världsmästerskapet.


#ChangeStartsHere #TheFutureIsElectric

Relaterad information


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462