Andersson visade att hon hör hemma på högsta nivån

13 jan. 2023

Efter att ha blivit svensk rallycrossmästare i kategorin 2150 säsongen 2021 – under hennes blott fjärde säsong i sporten – så debuterade Klara Andersson på World RX-cirkusen i supportklassen RX2e på Spa-Francorchamps och Nürburgring, och drog direkt blickarna till sig med snabba och självsäkra insatser.

Det visade på hennes potential, men att tävla mot världsstjärnor i World RX av kalibern Kristoffersson, bröderna Hansen, Ole Christian Veiby och hennes egen stallkamrat Niclas Grönholm från Construction Equipment Dealer Team, innebar ändå att det skulle bli svårt att ens ta sig till finalheaten under hennes debutsäsong.

Det var dock precis vad svenskan gjorde i säsongspremiären i norska Hell, där hon med stil tog en finalplats i debuten och slutade fyra samtidigt som hon förpassade sin erfarna teamkamrat till femteplatsen. Trots att hon toppade rubrikerna efter premiären, menar Ljungberg att det fina resultatet i efterhand var på både gott och ont.

World RX i Hell, Norge

"Att sluta fyra i hennes debut var fantastiskt, men det kanske också skapade orealistiska förväntningar", förklarar han. "World RX var uppenbarligen ett stort steg upp jämfört med vad Klara hade gjort tidigare, med många nya saker att ta in. Om det varit som under tidigare säsonger i mästerskapet, så skulle hon ha dragit nytta av mer testning för att komma till rätta med allt, men med bara ett par dagar i den nya bilen innan Hell så fick hon verkligen en tuff start."

"Hon hade mycket att lära sig både på och utanför banan, med inte bara racing utan också när det gäller media, sponsorer och fans, som inte ger förarna mycket ledig tid under tävlingshelgerna - särskilt under de intensiva helgerna med dubbla tävlingar. Det verkade som att det alltid fanns någon som ville ha hennes uppmärksamhet. Det är klart att allt måste göras, men det betyder inte att det är lätt att hantera."

”Hon var också tvungen att vänja sig vid de flesta banorna för första gången och höjde successivt tempot under tävlingshelgerna. Det innebar att hon vanligtvis var i underläge i SuperPole, där man bara får ett varv för att sätta en snabb kvaltid, men det är något som kommer med tiden. Det är lätt att glömma hur mycket erfarenhet de andra killarna i startfältet har. Niclas är bara 26 år, men han har nu gjort sju hela säsonger i World RX och det tar tid att nå upp till den nivån."

Klara Andersson - World RX

Ljungberg, som tidigare var Technical Director för EKS RX, har arbetat med några av de allra bästa i sporten och vann både förar- och teammästerskapet i FIA World Rallycross Championship 2016 med Mattias Ekström. Efter att ha tillbringat en säsong vid Klara Anderssons sida är han säker: 22-åringen har vad som krävs.

Efter att ha nått pallen i sin blott femte start på högsta nivån i Montalegre – där hon samtidigt skrev rallycrosshistoria – utmärkte Klara sig sedan på Nürburgring där hon sparade det bästa till sist. Hon utnyttjade allt hon lärt sig under säsongen och var en hårsmån från att slå den femfaldige titelinnehavaren Johan Kristoffersson i progressionsracet på finaldagen.

Trots att hon fick spela lagspelet och avstå sin plats i finalen till Grönholm i hans jakt på en pallplats i totalen, så bjöd helgen ändå på en glimt av det som Andersson i slutändan är kapabel till.

"Jag tror ärligt talat inte att vi kunde ha begärt mycket mer av henne under hennes första säsong", tillägger Ljungberg. "Även om det inte var det största startfältet vi har sett i World RX, så var kvaliteten riktigt hög. Och även om hon fortfarande har mer att lära sig – det ska vi vara ärliga med, så lär vi oss alla varje dag, det är inget nytt. Hon tar sig an allt med en positiv attityd och entusiastisk inställning."

”Hon var aldrig långt ifrån Niclas tempo – och vi vet alla hur snabb Niclas är – så pallplatsen i Portugal gav henne en rejäl självförtroendeboost. Hela teamet var glada över att se henne där uppe, för hon hade jobbat så hårt för det. Hon vet att hon är här för att skaffa sig erfarenhet i det här skedet, men samtidigt är hon konkurrenskraftig och i slutändan – och som alla andra där ute – vill hon vinna.”

Klara Andersson - CE Dealer Team
Källa och foto: FIA World Rallycross Championship

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till det nya helelektriska rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross ChampionshipTill årets säsong har Swecon tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner och branschpartners även gått in som partner till CE Dealer Team – en ny utmanare i det nya och helt elektriska världsmästerskapet.


#ChangeStartsHere #TheFutureIsElectric

Relaterad information


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462