Klaras egna ord om bästa VM-deltävlingen

28 dec. 2022

Läs om den sista intensiva och händelserika tävlingshelgen i Klara Anderssons dagbok från Nürburgring.

Onsdag 9 november

”Sista dagen hemma i Lund. Inför en tävlingshelg brukar jag alltid träna, men inte allt för hårt. Jag vill inte dra på mig mjölksyra så nära inpå. Jag har också koll på vädret dit jag ska. Vädret kan jag förstås inte göra något åt, men det är bra att vara förberedd på väder som kan påverka tävlingen.

Och så packar jag. Det är samma grejor varje gång, racingutrustningen och hjälm. Jag tar hjälmen som handbagage, den vågar jag inte checka in och skicka iväg på något transportband.”

Torsdag 10 november

”Jag fick skjuts av pappa Håkan till Kastrup. Det var roligt att han kunde följa med till Nürburgring. Det är skönt med det stödet.

Vi checkade in på hotellet och åkte till banan för att säga hej till teamet och ”krama” bilen lite. Resten av dagen tog jag det bara lugnt och gjorde ingenting, för det var ingen media inplanerad.”

Fredag 11 november

”Det här var en intensiv dag och det brukar fredagarna vara. Det började på morgonen med ett teammöte som teamchefen Jussi höll i och så gjorde vi förare en filmning som visas inför Superpole. Dessutom gjorde jag en snabb besiktning av bilen och lade fram min utrustning som ska kontrolleras av FIA.

Sedan var det dags för Track walk, då vi får gå den kilometerlånga banan. Man kollar racelinjer, var det kan bli uppkört och slagigt. Jag har alltid en anteckningsbok med mig och skriver ner det viktigaste. Just Nürburgring har två speciella chikaner där man måste köra aggressivt och tajt, annars tappar man mycket tid.

Efter lunch var det förarmöte med racedirector som går igenom vad som gäller inför tävlingshelgen. Därefter var det shakedown då vi får köra två varv på banan för att kolla om bilen funkar för just den här banan. Bromsarna bak tog lite för mycket, så de fick justeras lite.


Så här dags har jag gått in i min bubbla och tänker bara på tävlingen. På kvällen hade jag ett möte med min förarcoach Henrik Hvitfeldt. Vi gick igenom data från shakedown, när jag gasar, hur jag bromsar och mycket annat. Sedan var det bara att lägga sig.”

Lördag 12 november

”På den fria träningen, två gånger fyra varv, var det dags att pusha bilen lite. Det kändes stabilt och bra. Sedan följde Superpole, ett varv på tid som bestämmer startpositionerna i kommande heat. Jag blev sexa. Det är OK, men inte mer. Här märks det att jag är en rookie, jag brukar toppa först på söndagen.

I de följande tre heaten vill jag helst glömma de två första. Där hade jag svårt med trafiken i första svängen. Men det tredje heatet vann jag! Det var min första heatvinst under säsongen, en milstolpe i min karriär.


På kvällen hade jag möte med förarcoachen igen. Det viktigaste budskapet var att lita på greppet i chikanerna och köra tufft.”


’’Det började riktigt bra, då jag blev tvåa i progressionrace – en slags kvartsfinal inför semifinalerna”

Klara Andersson, #12 CE Dealer Team

Söndag 13 november

”Det började riktigt bra, då jag blev tvåa i progressionrace – en slags kvartsfinal inför semifinalerna. Johan Kristoffersson vann några tiondelar före mig. Vi gjorde en liten miss med valet av jokervarv, annars hade jag haft en bra chans att slå honom.

I semifinalen blev jag uttryckt i en sväng och låg fyra. Jag lyckades köra upp mig till tredje plats och var kvalificerad till finalen.

Då kom det jobbiga samtalet med teamchefen Jussi. Niclas hade missat finalen och teamet ville att jag skulle ge finalplatsen till honom, så han kunde slåss om tredjeplatsen i mästerskapet. Det var tufft, och det tyckte Jussi också, men jag vet att Niclas hade gjort likadant om läget varit tvärtom. Och det var jättekul att Niclas fixade tredjeplatsen!

Allt som allt är jag jättenöjd med helgen på Nürburgring och hela säsongen.

Nu väntar vinterträning och jag hoppas att jag får nya chanser att utveckla min förarkompetens nästa år.”


Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till det nya helelektriska rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross ChampionshipTill årets säsong har Swecon tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner och branschpartners även gått in som partner till CE Dealer Team – en ny utmanare i det nya och helt elektriska världsmästerskapet.


#ChangeStartsHere #TheFutureIsElectric

Relaterad information


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462