
Elmotorcyklar får tävla i FIM World Supercross Championship
05 sep. 2025
För att tävla i FIM World Supercross Championship (SX1- och SX2-klasserna) måste de relevanta elmotorcyklarna uppfylla FIM:s regler för teknologisk ekvivalens och prestandabalans (EOT/BOP). Dessa är en uppsättning tekniska regler som utformats av FIM för att säkerställa rättvis och säker konkurrens mellan elmotorcyklar och förbränningsmotorcyklar. Motorcyklarna måste också uppfylla FIM:s elektriska säkerhetsregler, vilka inkluderar användning av godkänd ballast om det behövs för att uppfylla viktgränsen, plus obligatoriska fungerande LED-sidoljus (detta krav gäller endast under FIM World Supercross Championship-evenemang).
FIM:s president Jorge Viegas sa: ”Innovation och utveckling har länge varit en viktig del av motorcykelsporten, och därför har FIM erkänt och omfamnat tillägget av elmotorcyklar till våra olika FIM-världsmästerskap, vilket representerar ett spännande och nytt kapitel inom alla discipliner. Vi är därför glada att se elmotorcyklar tävla mot förbränningsmotormotorcyklar i FIM World Supercross Championship.”
Med elmotorcykeln Stark VARG, blir Stark Future det första helelektriska team att tävla i FIM World Supercross Championship.
FIM International Technical Commission och FIM Motocross Commission lade till ytterligare tekniska detaljer och lyfte fram det omfattande arbete som utförts för att säkerställa jämlikhet och rättvisa.
FIM International Technical Commission (representerad av Roland Berger) och FIM Motocross Commission (representerad av Antonio Alía Portela) sa: ”Under sommaren arbetade våra två kommissioner för att säkerställa en rättvis prestandabalans och en likvärdig teknik som gör det möjligt för elmotorcyklar att tävla tillsammans med förbränningsmotorcyklar i både SX1- och SX2-klasserna. Processen omfattade omfattande arbete både på och utanför banan. Alla motorcyklar testades noggrant i testbänk, där en detaljerad analys av alla effekt- och vridmomentkurvor genomfördes för att definiera likvärdigheten mellan teknologierna.”
Kurt Nicoll, vice vd för tävlingsutveckling på World Supercross, tillade: ”Detta tillkännagivande levererar exakt vad vi siktade på att uppnå – ett mästerskap som omfamnar innovation samtidigt som det garanterar rättvisa. FIM har byggt ett ramverk som låter elmotorcyklar och förbränningsmotorcyklar tävla sida vid sida, vilket är banbrytande. Fansen kommer att få se något helt nytt: två teknologier som kämpar mot varandra på lika villkor. Det är ett historiskt ögonblick som kommer att göra 2025 års World Supercross-säsong till vår hittills mest spännande.”
Med de nya reglerna kan både fans, förare och team se fram emot en säsong olik alla andra – en där elmotorcyklar och förbränningsmotorcyklar tävlar mot varandra på lika villkor på ett sätt som omdefinierar sportens framtid.
Stark VARG är samma eldrivna motorcykelmodell som Swecon I Stark Future tävlar med på Gotland Grand National.
Elmotorcykeln Stark VARG är kvalificerad för både SX1 (54 kW maxeffekt) och SX2 (44 kW maxeffekt). När cykeln väl är anmäld kommer den att förbli låst i sin kategori under hela evenemanget. Varje Stark VARG har 36 inbyggda sensorer. Dessa, i kombination med sensorer på föraren, kan integreras i sändningen av World SX.
Stark Future kommer att tävla mot några av de mest etablerade och respekterade teamen inom supercross - med det första helelektriska teamet någonsin. Den efterlängtade debuten för Stark VARG kommer att äga rum under den första omgången av World Supercross-säsongen i Kuala Lumpur, Malaysia den 18 oktober. Teamet, som är baserat i Barcelona, kommer att ledas av den tidigare motocrossmästaren Sébastien Tortelli som teamchef. Föraruppställningen kommer att bestå av erfarna förare som tidigare har kört traditionella förbränningsmotorcyklar, vilket gör deras övergång till eldrivet till en viktig milstolpe för sporten.
Sébastien Tortelli blir teamchef för Stark Future i FIM World SX.
Inom bilsporten har samma ”Battle of Technologies” använts i FIA World Rallycross Championship sedan säsongen 2024. I den serien tävlar det Swecon-supportade CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment med två eldrivna bilar som körs av Klara Andersson och Niclas Grönholm.
Direkt efter premiären i FIM World SX i Malaysia den 18 oktober, så kommer teamet Swecon I Stark Future åka till Visby för att tävla i enduroklassikern Gotland Grand National den 23-24 oktober.
Senaste nyheterna om Swecon på GGN
- 05 sep. 2025 |
-
02 sep. 2025 | news
Gotland Grand National: Fokus på hållbarhet och jämställdhet
-
30 juni 2025 |
SVT Sport sänder enduroklassikern Gotland Grand National 2.0 2025
- 19 juni 2025 |
-
11 dec. 2024 |
Stark Future lanserar VARG EX - världens mest kraftfulla enduromotorcykel för vägbruk
- 14 nov. 2024 |
-
28 okt. 2024 |
Stark debut för Swecon | Stark Future i Gotland Grand National
-
21 okt. 2024 | blog_post
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern
-
17 okt. 2024 | news
Aspen en stark partner för ett hållbart genomförande av GGN 2.0
-
10 okt. 2024 | blog_post
Swecon i hållbart samarbete med Gotland Grand National när den hotade klassikern uppstår på ny plats
Kontakt
