Andersson beskriver sin banbrytande debutsäsong som en "berg-och-dalbana"

02 feb. 2023

Andersson anlände till World RX-scenen 2022 med en nyvunnen SM-titel på fickan, men med minimal erfarenhet utanför Sverige – endast två tidigare utflykter i FIA RX2e Championship var summan av hennes tid på den internationella scenen.

När hon rekryterades av det nya Swecon-supportade Construction Equipment Dealer Team för att tävla tillsammans med Niclas Grönholm, var det många som undrade om den unga svenskan var redo för ett så stort steg, efter att bara ha varit aktiv rallycrossförare sedan 2018. Mycket hype, sa kritikerna, men finns det någon substans bakom alla rubriker? Tvivlarna tystades snabbt.

I säsongsinledningen i norska Hell i augusti tystade Andersson kritikerna om huruvida hon skulle simma eller sjunka på högsta nivån. Det gjorde hon genom att ta sig vidare till finalen i sin World RX-debut med ett startfält av högsta kalibern, där hon gick i mål på en fjärdeplats före bland andra den etablerade teamkamraten Niclas Grönholm.
Klara Andersson och Niclas Grönholm i World RX, Montalegre
"Vissa tyckte nog att jag tog ett för stort steg", erkänner hon. ”När jag gick från SM-serien till rallycrossens allra högsta kategori i World RX, var det svårt att veta vad jag kunde förvänta mig till att börja med. Det är något speciellt att tävla på högsta nivån i den här sporten, och det är inte något som alla förare får göra, så jag känner mig väldigt lyckligt lottad som har fått den möjligheten av CE Dealer Team.

"Det första jag verkligen var tvungen att fokusera på var att lära mig grunderna i bilen och vänja mig vid den högre hastigheten. Jag hade aldrig kört något så snabbt förut. Jag minns fortfarande att jag skakade när jag klättrade ut ur sittbrunnen efter mitt första heat i Norge, efter att ha gått in i första kurvan i den farten, samtidigt omgiven av andra bilar. Jag tror att den helgen var säsongens mest känslosamma ögonblick för mig, för att det gick så mycket bättre än jag någonsin vågat hoppas...”

Avgörande för Anderssons framsteg under säsongen var gruppen av människor omkring henne, från teamchefen Jussi Pinomäki till den tidigare VM-föraren Reinis Nitišs och Krisztián Szabó och ingenjören Janne Ljungberg, som var och en hade en stor roll i hennes framgångsrika debutsäsong i World RX.
Klara Andersson i sin PWR RX1e i rallycross-VM 2022
"Motorsport handlar så mycket om att ha självförtroende och lita på bilen och teamet", säger Klara. "Tidigare hade det egentligen bara varit jag och min pappa, så det var fantastiskt att arbeta med ett så professionellt team, analysera data med ingenjörerna och förarcoacherna och ha så mycket stöd, och jag lärde mig så mycket av dem alla.

"Att ha min syster (Magda Andersson, tidigare vinnare i Euro RX TouringCar) med mig på de flesta tävlingar var också trevligt, att få prata med någon som varit där och gjort det tidigare och förstår hur det är. Hon gav mig några goda råd och betonade hur viktigt det är att se till att du får tid för dig själv för att ladda batterierna.

"Det finns många åtaganden utanför själva racingen, från media till sponsorer till fans, och det är viktigt att inte låta det påverka din energi i bilen. Tidshantering är en nyckelfaktor, och du måste acceptera att du inte alltid kan tillfredsställa alla. Ibland var jag tvungen att ta ett mentalt steg tillbaka, för i slutet av dagen är jag där för att få jobbet gjort.”

Att få jobbet gjort var något Andersson fick när säsongen rullade på. En pallplats i Portugal var en vattendelare för 22-åringen, men överträffades i slutat av säsongen av hennes prestation på Nürburgring i november. Efter att ha gått ifrån Kevin Hansen i heat tre, var hon sedan extremt nära att besegra flerfaldiga världsmästaren Johan Kristoffersson i söndagens progressionslopp. Hade hon bara tagit "jokern" ett varv tidigare hade hon nästan med säkerhet vunnit.
Klara Andersson i ledning före världsmästaren Johan Kristoffersson på N
"Det var en riktig berg-och-dalbana från första shakedown i Norge till den sista deltävlingen i Tyskland", reflekterar hon. "Sammantaget är jag väldigt nöjd, och känner att jag tog ett enormt steg framåt från början till slutet av säsongen.

"Det var självklart väldigt speciellt att skriva lite historia med pallplatsen i Portugal, men kanske ännu mer speciellt att både jag och Niclas slutade på pallen efter en utmanande start på säsongen för teamet. För att vara ärlig så var jag mest stolt över min prestation i Tyskland. Jag tror att det var min mest kompletta tävlingshelg och att slåss direkt mot Johan och Kevin var stort för mig.”

Andersson förklarar att att komma tillbaka till de två banorna hon redan var bekant med – Nürburgring och Spa-Francorchamps – innebar att hon kunde attackera redan från början, i motsats till de andra banorna där hon behövde lära sig på plats, givet den begränsade testning och träning som tillåts under säsongen i World RX. Att skynda långsamt innan man börjar pressa är en färdighet som hon beskriver som avgörande för hennes utveckling.
Intervju med Klara Andersson från CE Dealer Team i World RX
"Det är lätt att bli överladdad när du är i en miljö med stor konkurrens. Du vill instinktivt gå ut och vara snabb direkt, men ibland måste du lita på processen", resonerar hon. ”Niclas, Johan, Ole Christian Veiby och familjen Hansen har alla legat på den här nivån ett tag, så jag var tvungen att lära mig att det fick ta tid, tygla känslorna lite och helt enkelt närma mig saker steg för steg. Det är då resultaten kommer snabbare.

"Niclas är väldigt snabb, så när jag kom nära honom eller till och med matchade honom, så visste jag att jag gjorde ett bra jobb och det är verkligen motiverande. Inom motorsport är det alltid svårt att jämföra sig med förare i olika bilar och team – din teamkamrat är ditt enda direkta riktmärke – och det var fantastiskt att få arbeta med och lära av Niclas.

"Han är en fantastisk kille - faktiskt väldigt rolig och vi hade en bra relation under hela året, både på och utanför banan. Han har varit en del av den här cirkusen länge nu och en konsekvent titelutmanare i World RX under de senaste åren, och även om vi uppenbarligen befinner oss i väldigt olika stadier i våra karriärer vill vi båda samma sak – att driva teamet framåt och att lyckas.

"Jag älskar att köra bil - det är där jag är mest hemma - och jag känner att jag verkligen växte förra säsongen, både som förare och som person. Det var ett viktigt år för mig att visa att jag hör hemma på den här nivån, och jag känner mig mycket starkare nu med all erfarenhet jag fått.”
Klara Andersson i Swecon-supportade teamet CE Dealer Team

Källa och foto: FIA World Rallycross Championship

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till det nya helelektriska rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross ChampionshipTill årets säsong har Swecon tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner och branschpartners även gått in som partner till CE Dealer Team – en ny utmanare i det nya och helt elektriska världsmästerskapet.


#ChangeStartsHere #TheFutureIsElectric

Relaterad information


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462