Klara utmanar världseliten i rallycross-VM
15 aug. 2023
Under debutsäsongen i World RX blev Klara bland annat trea i deltävlingen i Portugal (som för övrigt teamkollegan Niclas Grönholm vann) och utsågs till ”Racer of the weekend” på tyska Nürburgring för sin körning. Sammanlagt blev teamet trea.
– Det är egentligen inte helt normalt, att komma från SM-klassen till VM-klassen och ha sådana framgångar. Jag tog ett stort steg i min karriär under 2022, men jag har fortfarande mycket kvar att lära mig.
Tränat hårt
Klara är beredd att göra det hårda jobbet som krävs. Hon har tränat extra hårt under vintern för att vara i fysisk toppform.
– Som gammal PT så gillar jag att träna, skrattar hon.
– Jag har tränat varje dag i vinter, mest cykel på landsväg och cross fit. Sedan försöker jag att underhålla det under tävlingssäsongen, men med resor, tävlingar och media är det inte alltid det hinns med. Ibland måste man också prioritera sömn, det gäller att hitta balansen.
Även den mentala träningen är viktig för Klara.
– Jag har en mental coach, som även jobbar med teamet. När jag är hemma, så läser jag många böcker, pusslar och löser korsord. Det är bra hjärngympa och är avkopplande.
Naturligtvis tänker hon också på vad hon äter, men är inte fanatisk.
– Om jag äter lite glass efter en middag ibland, så är det inte hela världen. Det handlar om balans, som med allt annat.
Succéår
Efter succéåret 2022 – där Klara även körde Extreme E i team med femfaldige Dakar-vinnaren Nasser Al-Attiyah och vann den sista deltävlingen i Uruguay – belönades Klara med ett flerårigt kontrakt med CE Dealer Team.
– Det var en barndomsdröm som slog in. Parallellt med World RX så kör jag fem tävlingar i Extreme E i år. Det är superhäftigt!
Även om det långsiktiga målet är att vinna World RX, inser Klara att det kräver hårt jobb under en lång tid.
– Titta på dem jag tävlar med, alla har ju 7–8 års erfarenhet i toppen. Jag ska fortsätta att lära mig och köra bättre steg för steg. Komma så bra förberedd jag bara kan till varje träning och tävling för att prestera på topp. Det kommer att ta tid, men självklart hoppas jag på någon pallplats även i år.
Återgången till de gamla reglerna och fler deltävlingar – åtta mot fjolårets sex – ser Klara enbart positivt på.
– De nya reglerna är bra både för publiken och oss förare, de är enklare att förstå och rimligare för förarna. Och fler tävlingar är bara roligt!
Klara besked!
...om att vara förebild för unga motorintresserade tjejer
”Det är roligt och det är något jag vill vara. Jag har ju själv varit den där lilla tjejen som hängt på tävlingar och i depån. Det värmer när barn och ungdomar berättar för mig om sina racingdrömmar, det gör mig glad.”
...om den nya bilen 2023
”Vi har gjort lite ändringar som jag inte kan prata om. Hela teamet har jobbat stenhårt och förhoppningsvis ska våra bilar gå ännu lite fortare i år.”
...om konsten att hantera en elbil med 680 hästkrafter
”Det är magiskt att köra en så kraftfull bil. Det är bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Men du måste som förare kunna reagera på en millisekund, för kraften kommer mycket snabbt.”
...om att vara första kvinna i rallycross-VM
”Det är kul att kunna bidra till en förändring, det här är en sport för både killar och tjejer.”
...om teamkollegan Niclas Grönholm
”Niclas är väldigt rolig och vi funkar bra ihop. Vi befinner oss på olika ställen i våra karriärer, han är väldigt erfaren, så han lär mig mycket.”
...om sin vinnande körstil från tonårens gocart-tävlingar
”Alla varv i gocart som jag körde under sex år, gav mig en superviktig mängdträning. Att köra snabbt på asfalt är min styrka, tack vare det. Jag behöver bli bättre på grusbanor.”
...om styrkan i CE Dealer Team 2023
”Vi har mycket passion i teamet, det är vår styrka. Det är väldigt inspirerande. Plus att alla jobbar mycket hårt.”
...om favoritbana i World RX
”Alla banor är favoriter, men jag måste säga att Höljes är i en klass för sig. Dels är det en mycket bra bana, dels är det en fantastisk känsla att köra på hemmaplan.”
Sedan intervjun med Klara gjordes, så står det klart att både tävlingarna på Lydden Hill i Storbritannien, Mettet i Belgien och Estering i Tyskland ställs in i väntan på utredningen av en brand i Special ONE Racings depågarage den 21 juli inför World RX of United Kingdom. I väntan på att utredningen ska ha sin gång, så kommer CE Dealer Team att ställa upp i den eldrivna supportklassen RX2e på Estering den 19-20 augusti.
Utforska hela kalendern och får mer information om CE Dealer Team på www.cedealerteam.com eller läs mer om Swecons satsning på rallycross-VM på www.swecon.se/rallyx
Kalender FIA World Rallycross Championship 2023
- Portugal, Montalegre 3–4 juni
- Norge, Hell 17–18 juni
- Sverige, Höljes 1–2 juli
- Storbritannien, Lydden Hill 22–23 juli
- Belgien, Mettet 5–6 augusti (inställd)
- Tyskland, Estering 19–20 augusti*
- Sydafrika, Kapstaden 7–8 oktober*
- Kina, Hongkong 11–12 november*
* Med förbehåll för homologering av banan.
Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till det nya helelektriska rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner partner till CE Dealer Team – en ny utmanare i det nya och helt elektriska världsmästerskapet.
Relaterad information
- 2023-07-31: World RX i Belgien inställd på grund av pågående utredning
- 2023-07-23: CE Dealer Teams uttalande gällande den stoppade deltävlingen i World RX på Lydden Hill
- 2023-07-03: CE Dealer Team räddade poäng från en blöt och utmanande helg i Höljes
- 2023-06-18: Niclas Grönholm tog den sjätte raka pallplatsen för CE Dealer Team i FIA World RX i Norge
- 2023-06-05: CE Dealer Team och Niclas Grönholm inledde årets FIA World RX-säsong med en pallplats
- 2023-05-31: Swecon får nya partners när Volvo Construction Equipment förstärker sin FIA World RX-plattform
#WorldRX #ChangeStartsHere